Elke auto, nieuw of gebruikt, heeft periodiek onderhoud nodig. Goed onderhoud zorgt ervoor dat je zorgeloos en veilig kunt gebruikmaken van je auto en het verlengt de levensduur. Hoewel auto-onderhoud belangrijk is, zijn de kosten niet altijd inzichtelijk. Wij geven een overzicht van de belangrijkste soorten auto-onderhoud.
Wat houdt onderhoud van de auto in?
De grote beurt en kleine beurt, iedereen kent die begrippen. Helemaal van deze tijd zijn ze echter niet meer, want fabrikanten hanteren voor moderne auto’s steeds vaker flexibele onderhoudsintervallen. Dan berekent de auto zelf wanneer onderhoud noodzakelijk is en geeft dat ook aan. Ook zijn de onderhoudsintervallen groter dan voorheen en is het verschil tussen grote en kleine beurt niet meer zo duidelijk.
Grote beurt auto
De grote beurt van een auto staat voor groter onderhoud. Hierbij worden de motorolie en de oliefilter vervangen, maar ook de interieurfilter en – bij een benzinemotor – de bougies. Eventueel worden ook koelvloeistof en remvloeistof ververst. De overige vloeistoffen worden zo nodig op peil gebracht.
Een belangrijk onderdeel van de grote beurt is de uitgebreide inspectie, waarbij eventuele aankomende mankementen in een vroegtijdig stadium kunnen worden opgespoord. Wanneer voor je auto geen flexibele onderhoudsintervallen gelden, wordt de grote beurt elke twee jaar geadviseerd. Deze inspectie neemt relatief veel tijd in beslag, vandaar dat de grote beurt duurder is dan een kleine beurt.
Kleine beurt auto
De traditionele kleine beurt omvat het verversen van de olie en de oliefilter en het bijvullen van de andere vloeistoffen. Ook wordt de auto op een aantal punten geïnspecteerd, zodat slijtage tijdig kan worden opgemerkt. De kleine beurt wordt elk jaar geadviseerd, bij oudere auto’s elke 15.000 km. Moderne auto’s hebben soms onderhoudsintervallen van 25.000 of 30.000 km.
Jaarlijkse inspectie auto
Bijna elke nieuwe auto moet een jaarlijkse inspectie ondergaan. Hierbij hoeven geen onderdelen of vloeistoffen te worden vervangen, maar wordt de technische staat van de auto in kaart gebracht. Slijten de banden scheef af? Zijn de remmen versleten? Tijdens deze inspectie komt dit op tijd aan het licht. Als bepaalde delen slijtage vertonen, zal de garage een advies uitbrengen over de te verwachten levensduur.
Wanneer banden vervangen?
Banden zijn een essentieel onderdeel van de auto. Zij zorgen voor het contact met de weg en zijn daarmee van grote invloed op de veiligheid. De belangrijkste eis die gesteld wordt aan banden is de profieldiepte, die wettelijk is vastgesteld op minimaal 1,6 millimeter. Over het algemeen wordt aanbevolen om banden met minder dan 2 millimeter profiel te vervangen.
Oudere banden kunnen last hebben van droogtescheurtjes. Laat daar voor de zekerheid altijd even door een vakman naar kijken.
Slijtage aan de remmen
De remmen zijn eveneens een zeer belangrijk onderdeel van de auto. Tijdens een grote en kleine beurt, maar ook bij de APK-keuring worden ze geïnspecteerd. Hierbij wordt gelet op zichtbare slijtage aan het remsysteem en wordt de remwerking getest op de remmentestbank. Wanneer het verschil tussen de linker- en rechterrem te groot is, wordt de auto afgekeurd. Het remsysteem moet in dat geval gerepareerd worden.
Hoor je tijdens het remmen metaalachtige geluiden? Dan is het tijd om de garage op te zoeken. De remblokken zijn dan waarschijnlijk verregaand versleten en moeten vervangen worden. Rijd je te lang door, dan loop je kans om de remschijven te beschadigen. Het vervangen van de remschijven is vaak een dure aangelegenheid.
Koppeling versleten?
De koppeling verbindt motor en versnellingsbak en vormt daarbij een belangrijk onderdeel van de aandrijflijn. Bij het wegrijden vanuit stilstand en het op- en terugschakelen is er altijd enige slip van de koppeling, waardoor de koppelingsplaten slijten. De slijtage is afhankelijk van hoe de auto gebruikt wordt en de manier waarop je de koppeling bedient. Veel stadsverkeer zorgt voor meer slijtage dan lange afstanden. Ook de kwaliteit van de onderdelen is van belang voor de levensduur. Er zijn koppelingsplaten die een autoleven lang meegaan, maar veel automobilisten zullen zeker eens in hun leven een nieuwe koppeling nodig hebben.
Distributieriem vervangen
Veel motoren zijn voorzien van een distributieriem: een brede, getande riem die belangrijke motoronderdelen met elkaar verbindt. Zo’n riem is aan slijtage onderhevig en droogt uit naarmate de tijd verstrijkt. Wanneer de distributieriem knapt of er tanden afbreken, kan dit leiden tot dure motorschade. Het is dus belangrijk om de distributieriem op tijd te vervangen. Dit moet gebeuren op basis van een interval, dat zowel in een aantal kilometers als een aantal jaren wordt uitgedrukt. Het vervangen van de distributieriem is een arbeidsintensief karwei, waarbij ook vaak de waterpomp preventief vervangen wordt. Sommige auto’s zijn voorzien van een distributieketting. Deze kettingen zijn in principe onderhoudsvrij, maar bij bepaalde motoren kunnen deze kettingen uitrekken. Dit is geen normaal verschijnsel en bij een uitgerekte ketting wacht een dure reparatie.
APK is geen onderhoud
De APK wordt vaak in een moeite genoemd met onderhoud, maar keuring en onderhoud zijn echt andere dingen. De APK is een beperkte veiligheids- en milieuinspectie op de belangrijkste punten, maar zegt weinig over de kwaliteit van het onderhoud. Een auto kopen met nieuwe APK zegt dus niet dat deze auto ook goed onderhouden is. Wel is het gebruikelijk dat een (grote of kleine) beurt en de APK tegelijkertijd worden uitgevoerd. Het combineren van zowel onderhoud als keuring zorgt ervoor dat je – waarschijnlijk – in hetzelfde jaar niet nog eens terug hoeft naar de garage.