Historie

 

Periode 1953 – 1962

De heer en mevrouw Van Hugten starten hun bedrijf in 1953 met autorijschool Rally aan de Groen van Prinstererweg in de Bilt. In die zelfde periode huurde Van Hugten een kleine werkplaats achter het woonhuis op de Leyensweg 16 om zijn eigen auto’s en van de eerste klanten te repareren, waaruit later het autobedrijf ontstond. In mei 1955 kochten ze het woonhuis aan voor eigen bewoning. In het begin werd de woning nog gedeeld bewoont. Aan de rechter zijde woonde familie Van Hugten, en aan de linker zijde woonde familie Horsman, welke ook een groente en fruitzaak hadden. Al snel groeide de klantenkring voor reparatie en onderhoud naast de autorijschool. In 1961 werden de eerste plannen gemaakt voor verbouwing aan de de werkplaats achter het huis. De kleine werkplaats zou voorzien worden van een smeerkuil en de gevel van de woning zou worden aangepast. De heer Van Hugten haalde zijn vakdiploma’s en mevrouw Van Hugten haar middenstandsdiploma. In het jaar 1962 werden alle vergunningen verstrekt en was Garage van Hugten een feit. In de jaren hierna werd gestopt met het geven van rijlessen.

Periode 1963 – 1972

Deze periode kenmerkt zich door groei en bouwplannen. In 1963 is de eerste verbouwing een feit, de groentezaak van Horsman wordt opgeheven, Dhr. Horsman wordt pompbediende en de groentewinkel wordt omgebouwd naar een ruimte waaruit Dhr. Horsman zijn benzine klanten kan ontvangen. In 1963 verkrijgt Van Hugten zijn Fiat sub-dealerschap en groeit de onderneming. De eerste bouwplannen worden gemaakt om de kleine werkplaats te vergoten, maar stuiten op bezwaar bij de gemeente. in 1965 koopt Van Hugten het naastgelegen pand op nr 18 aan van Knopper, maar verhuurt deze ruimte eerst nog een tijdje aan fietsenmaker Chris van der Puil. In 1967 wordt er een kleine verbouwing gedaan aan de linkerzijde van het woonhuis op nr. 16 en wordt deze ruimte geschikt gemaakt als eerste showroom. Begin 1970 wordt het pand op nr 18 betrokken voor eigen gebruik, en wordt er een bouwplan gemaakt om achter de beide panden op nr. 16 en nr. 18 een werkplaats te bouwen. Ook nu stuit dit plan op bewaar bij de gemeente en bij de importeur van FIAT. Om de expansie het hoofd te bieden wordt er een tijdelijk onderkomen gezocht voor een grotere werkplaats op de Rembrandtlaan, ter hoogte waar MK Skiservice nu gevestigd is. Begin 1971 wordt er een nieuw plan gemaakt waarbij het het huis op nr 18 en alle overige opstallen achter nr. 16 gesloopt worden. Het plan omvat een grote werkplaats met showroom en een volledige onderkeldering van de werkplaats. Begin 1972 wordt hier een bouwvergunning voor verstrekt en met de sloop van de opstallen wordt eind 1972 gestart.